Saturday 4 March 2017

mencari sejalur sinar

Judul:mencari sejalur sinar
Penulis: faridah haron
Pnerbitan:DBP
Tahun cetakan:2010
Halaman:300


Bukan senang untuk seseorang ingin berjaya kecuali dengan kegigihan dan ketekunan.

Shafiqah gadis miskin dan berasal dari kampung telah berjaya ditawarkan ke sekolah bandar yang lengkap dengan pelbagai kemudahan kerana dia telah memperoleh keputusan yang cemerlang dalam PMR.

Malangnya dia gagal menyesuaikan diri akibat daripada sifat rendah diri. Dia menjadi pendiam dan tersisih dengan rakan2nya.  Timbul perasaan ingin berhenti dari sekolah dan menyara keluarga.

Ayahnya hanyalah bekerja sebagai penoreh getah dan berapa sen la yg mampu diperoleh untuk menyara kehidupan mereka 5 beranak. Ibunya pula lumpuh dan sukar untuk menjalani kehidupab seperti ibu2 lain. Namun shafiqah tidak merunggut. Segala tugas2 ibunya digalas oleh nya.

Setiap pagi dia terpksa bangun awal untuk masak dan kuar ke sekolah pada jam 6 pagi kerana terpksa melintasi kebun getah dan mendapatkan bas untik ke sekolah.

Pada 1 hari shafiqah telah dipanggil oleh cikgi norida dan  cikgu lim di bilik kaunseling. Pada mulanya terlalu berat dia mahu menceritakan masalahnya pada kedua2 gurunya. Sehingga dia memberitahu kepada kedua2 orang gurunya dia ingun berhenti sekolah. Kamarul telah mendengar butir perbualan antara shafiqah dan kedua2 org gurunya.

Ketika shafiqah ingin berkemas utk pulang ke rumah kamarul telah menemuinya dan menasihati serta memujuk shafiqah jangan berhenti. Kamarul telah memberikan nota pada shafiqah dan berjanji untuk membantu dia dalam pelajaran.

Di rumah shafiqah masih teringat dengan kata2 kamarul. Dia berazam untuk belajar bersingguh2. Keesokan harinya dia ke sekolah seperti biasa. Paling mengejutkan dia apabila pulang dari sekolah dia mendapati terdapat sebuah motorsikal dan ayahnya telah membelikan motorsikal kepadanya. Namun tidak siapa yang tahu rupanya motorsikal yang dibeli oleh bapanya hasil pinjaman drpd along. 

Seperti biasa di sekolah setelah tamat persekolahan shafiqah kamarul,alvin,chai yi, fitri dan wawa membuat study group.  Namun selepas habis perbincangan shafiqah terus pulang ke rumah. Doa juga terpilih dalam pasukan hoki. Setiap petang dia akan menjalani latihan hoki namun di pertengahan perjalanan dia telah dihalang oleh konco2 along. Dia bernasib baik kerana dibantu oleh pak cik mundiandy dan membawa pulang ke rumah. Dia terpkasa menceritakan peristiwa ini kepada ibu bapanya dan melaporkan kepada pihak polis setelah di paksa dan dinasihati oleh pak cik muniady.


Namun along ini masih lagi menganggu keluarganya pula. Sudah beberapa hari dia tidak ke sekolah selepas peristiwa diserang oleh along. Dia berazam untuk terus berhnti sekolah dan seminggu jugak la dia tidak ke sekolah. Cikgu norida cikgu lim dan rakan2 study grop telah pgi ke rumahnya. Pada hari itu shafiqah dan ayahnya pergi menoreh getah.

Cikgu norida telah memberitahu kisah shafiqah pada  ibunya. Mereka berjanji akan membantu shafiqah sekeluarga.  Pada kunjungan kedua mereka di rumah shafiqah paling mengejutkan di mne emak shafiqah telah dipukul dengan along. Selepas kejadian tersebut ayahnya pula dan dimasukkan ke hospital.

Semasa ayah shafuqah berada di hospital alvin dan kamarul selalu berkunjung di sne. Kamarul menceritakan kisah dirinya yg yatim piatu dan bukan la seorang yg berada.

Perjalanan kehidupan diteruskan sehingga la keputusan spm.diumumkan dan mereka mendapat kptusan yg cmerlang. Tidak tercuali dgn shafuwah.



JIKA BERUSAHA PASTI BERJAYA



No comments:

Post a Comment