Tuesday 21 March 2017

aku ada kamu

Judul : aku ada kamu
Penulis: lily haslina
Penerbitan: nb kara sdn.bhd
Tahun cetakan : julai 2009
Halaman:646
Harga:rm23


Mengisahkan  sofi aidura pelajar siswazah tahun akhir yang banyak berkawan dengan ramai lelaki. Dia seorang yang tinggi dan cantik menyebabkan ramai lelaki terpikat dengannya.


Keadaan ini terjadi disebabkan jiwa yg terganggu akibat kematian teman istimewa iaitu jamal akibat kemalangan jalan raya. Di samping itu,abangnya yang membawa diri ke luar negara kerana ibunya tidak merestui perhubungan hafiz dan perempuan mat salleh. Akibat kecewa hafiz ke luar negara. Namun hisham datang ke dalam hidup dura  iaitu teman baik jamal. Malahan dura selesa berkawan dengan hisham.


Walaubagaimanpun dia masih mempunyai ramai kwan2 lelaki dan selalu bertandang di pangsputi tempat dia menginap untuk menghabiskan pengajiaanya di um. Kedatangan ramai lelaki menyebabkan rukun tetanga tidak menyenangi dan menasihati dura.


Pada satu hari keluarga farhan datang untum merisik dura. Dura tidak mahu menjalinkan perhubungan dengan farhan kerana dia masih belajar.  Sifat farhan yang lembut dan menyikai lelaki menyebabkan hatinya tertutup. 

Kedatangan kapten khairul menyesakkan fikiran dura. Kapten khairul juga ingin meminang dura. Namun dura cepat2 menolak. Akan tetapi kapten khairul ingin meneruskan.



Hisham adalah lelaki yang sangat memahami dura..walaubagaimanapun perasaan dura tidak menentu kerana sangsi dengan perasaan hisham. Shiela muncul dalam perhubungan mereka. Shiela cuma  untuk memikat hisham dengan berpkaian seksi. Namun hisham tidak melayan.


Pada satu hari hisham dimasukkab ke hospital kerana denggi darah. Selama 2 minggu hisham di hospital. Dura selalu melawat hisham dan sering membawa makanan kepada hisham. Namub keadaan ini tidak disenangi oleh shiela. Semasa dihospital dura telah berkenalan dengan keluarga hisham. Keluarga hisham sangat menyenangi dura sehinggakan dura memangil ibu hisham sebagau ummi.


Selepas 2 minggu ditahan di wad hisham dibenarkn pulang ke rumah. Semasa di rumah hisham memberitahu umminya untuk meminangkan dura. Hisham ke rumah dura menyampaikan hasrat until menyunting dura sebagai yang sah disisinya kepada kedua2 ibu bapa dura.


Dura bersetuju dan akan melangsungkan perkahwinan dalam 2 minggu lagi. Hafiz menghubungi dura sesungguhnya dura sangat merindui abangnya dan meminta abangnya pulanv.


Penikahan dura dan hisham berjalan dengan lancar. Shiela yang mempunyai perasaan mendendami dura dengan berjumpa bomoh. Shiela telah memberi hadiah yang ingin memusnahkan rumah tangga hisham dan dura. Hadiah tersebut adalah tanah dan pasir dari tanah kubur dan bunga yang layu serta ranting yang diambil dari tanah perkuburan.


Berbagai2 cara shiela lakukan. Pada waktu malam dura sukar untuk menlelapkan mata dan darah akan turun sehingga berterusan selama 2 minggu. Hisham tidak mengetahui akan kejadian itu. Pada masa itu dura ke kuliah tiba2 pengsan dan pucat. Mereka membawa dura kehospital. Hospital menahan dura dari pulang dan doktor menyimpulkan tiada sakit cuma tumpah darah. Walaubagaimanapun dura belum lagi mengandung.


Dura mendapat beberapa keping gambar suaminya bersama zara klien perundingan perkahwinan. Selain itu dia mendapat beberapa mesej tentang suaminya. Nasib baik hisham dapat mengetahui. Pada masa itu dura seakan2 nak memarahi dan membenci hisham.



Selama 2 minggu hisham tinggal berjauhan dengan dura. Namun dia akan selalu berkunjung ke rumaah untuk melihat keadaan dura. Shiela semakin makan hati berjumpa lagi dengan bomoh dan dia akan buat sahaja untuk jadikan hisham melutut  kepada shiela. Malam itu dia harus mandikan dirinya di bawah jambatan atas arahan bomoh. Namun nasib tidak baik shiela telah diperkosa oleh penagih dadah dan tidak dapat diselamatkan kerana pendarahan yang teruk di kawasan rahim akibat dihentak di atas batu. Bomoh itu pula dijumpai dibunuh dalam pondok.


Hisham meminta dura mendapatkan rawatan di hospital dan darul syifa. Akhirnya dura dapat juga dura menamatkan pengajian dan selain memberikan cucu buat ibunya. Hariz hisham dilahirkan. Ketika dura berpantang abgnya hafiz pulang bersama2 dengan isterinya yang bernama mariam elizabeth abudllah bersama anaknya. Maka ibu mereka memdapat 2 orang cucu pada masa yang sama. Mereka akhirnya dapat berkumpul seperti dahulu dan bertambah besar keluarga mereka.


No comments:

Post a Comment