Sunday 19 March 2017

akhirnya aku dilamar

Judul : akhirnya aku dilamar
Penulis :ilman fadia
Penerbitan : ilham pena
Tahun :2014
Halaman :548



Felisha terjumpa fariq secara kebetulan ketika melanggar fariq untum menghantar bunga. Kisah mereka bersambung apabila felisha menghantar bunga ke rumah Alia untuk majlis hari jadi. Kebetulan rumah tersebut adalah rumah fariq juga.

Alia ingin mengenakan abangnya dan memberitahu ibunya bahawa felisha adalah kekasih abangnya. Ibu alia mempercayai kata2 alia.  Felisha dan fariq selalu bergaduh. Dan sering berjumpa secara kemalangan.


Felisha berazam untuk menawan hati fariq dan membuatkan fariq kecewa.. felisha dilamar oleh tajid kwan seuniversiti ibu felisha. Selepas itu, keluarga fariq juga datang merisik felisha. Felisha meminta tempoh .


Felisha telah diajak oleh ibu fariq untuk pulanv ke kampung di kuala kangsar. Satu peristiwa yang menyebabkan felisha dan fariq ditangkap berduaan berpelukan dan diminta oleh opahnya untuk menikah.


Felisha hampir2 diperkosa oleh orang yang tidak dikenali kerana dendam. Pada kali kedua cubaan rogol mujurlah alia ada ketika itu.  Fariq sempat datang pada ketika lelaki itu cuba merogol.felisha.

Fakrul abang felisha pulang ke malaysia. Rupa ya fakrul dan fariq rakan seuniversiti.  Ketika itu felisha telah menerima peminangan  Tajid. Pertunangan berjalan dengan lancar. Walaupun hati felisha tidak rela,dia tiada alasan untuk menolak kerana tempoh yang diberikan olehb ibunya telah tamat. Dia belum berjaya membawa calon menantu kepada ibunya. Fariq yang diharapkan sudah mempunyai teman istimewa apabila dia membeli bunga di kedai felisha sendiri. Walaupun fariq bercakap kasar dengannya dia tetap akan mencairkan hati fariq. Namun sia2 sahaja kerana dia telah ditunangkan.


Pada satu hari felisha ternampak tajid dan seorang wanita masuk ke dalam restoren hotel. Hatinya ingin mengesaki peristiwa itu namun dia tidk mahu cemburu buta. Ketika itu dia ingin menghantar bunga kepada customer. Selepas penghantaran  bunga tersebut dia ke arah keretanya dan dia hampir2 dilanggar. Badrul sempat menariknya namun siku felisha tercedera.

Tajid yang melihat kejadian itu rasa cemburu. Dia ke kedai felisha dan bertanyakan hal ini. Perasan dia  ketika itu sangat marah kerana lelaki lain yang memeluk felisha. Berlaku lah pergaduhan anyara mereka berdua.


Keesokan harinya felisha mendapat sampul daripada seseorang yang tidak di kenali. Dalam   sampul tersebut terdapat beberapa keping gambar tajid dan wanita lain yang mirip seperti dia lihat di restoren hotel.  Wanita itu datang berjumpa dengan felisha dan memperkenalkan dirinya  sebagai isteri tajid. Sakinah isteri tajid telah datang dari jordan dan mereka telah berkahwin 4 tahun lepas. Terkejut felisha mendengarnya dan sakinah telah menunjukkan beberapa bukti perkahwinan mereka.


Selepas kejadian itu, 2 keluarga bertemu dan berbincang. Maka terputuslah pertunangan antara tajid dan felisha. Felisha kembali seperti biasa bekerja di kedainya. Seperti rutin biasa menghantar bunga kepada customer.  Semasa menghantar bunga dia diekori oleh sebuah kereta kelabu. Terpaksa lah felisha masuk ke balai polis dan menghubungi alia.


Di balai felisha tidak membuat laporan polis sekadar menunggu alia. Namun fariq juga mengikuti alia. Bertengkar sahaja antara fariq dan felisha. Ketika pertengkaran tersebut jazman keluar dari balai dan terjumpa mereka. Felisha memberitahu dia telah putus tunang. Terkejut mereka bertiga apabila mendengar.


Dipendekkan cerita fariq meminta felisha menjadi menantu mamanya sebagai membalas budi kerana menyelamatkan felisha daripada dilanggar. Keluarga fariq datang untuk merisik felisha. Felisha diberi tempoh seminggu untuk memberi jawapan sekembalinya fariq dari oversea.


Sekembalinya fariq mereka terus bernikah. Fariq menjadi lelaki yang romantik dan sweet. Tidak seperti masa mereka berkenalan.  Setelah seminggu bercuti felisha kembali ke kedai dan menghnatar bunga kepada customer. Tetapi ketika menghantar bunga felisha ditarik oleh seorang lelaki masuk ke rumah. Lelaki tersebut adalah badrul dia telah diupah oleh najwa kerana ingin membalas dendam terhadap nadia akibat perbuatan fakrul. Ketika sebelum badrul menarik felisha, fariq telah menghubungi felisha. Felisha dicampak ke sofa.


Tidak sempat badrul ingin berbuat apa2 najwa datang dan meminta felisha sembunyi di bilik. Najwa mengugut badrul namun najwa dirogol namun dia puas kerana felisha juga dirogol.  Fariq telah menghubungi fakrul dan mereka databg ke tempat felisha dengan bantuan pekerja felisha. Felisha tidak sempat dibuat apa2 namun najwa ketika fakrul dan fariq sampai dalam keadaan tqnpa seurat benang.


Najwa dan badrul di tangkap.  Selepas kejadian tersebut felisha bertambah fobia. Namun fariq cuba untuk mengurangkan fobia tersebut membawa mereka berbulan madu.


Sekembalinya felisha dan fariq berbulan madu barulah fariq mengetahui bahawa falisha adalah miss speakkey dan fariq adalah mrs bassball cup. Mereka tersenyum kerana apa yang dicari telah ditemui. Terus felisha mengubungi hanim dengan berkata beb aku di lamar. Kehidupan fariq dan felisha bertambah bahagia.






No comments:

Post a Comment